چهارشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۳ |۱۷ محرم ۱۴۴۶ | Jul 24, 2024
حجت الاسلام صادق محمدی - اصول فقه

حوزه/ رئیس انجمن اصول فقه حوزه با اشاره به اینکه ایجاد قوانین مناسب برای جلوگیری از بدحجابی در مراکز دولتی بسیار مؤثر است گفت: اگر دولت برنامه‌ای ایجاد کند که به وسیله آن از بدحجابی در مراکز دولتی جلوگیری شود تأثیر مهمی در ایجاد فرهنگ حجاب در جامعه دارد.

حجت الاسلام و المسلمین سید محمد صادق محمدی در گفتگو با خبرگزاری«حوزه»، با اشاره به آیه حجاب بیان داشت: خداوند در «آیه 31 سوره نور» می‌فرماید " و به زنان با ايمان بگو ديدگان خود را [از هر نامحرمى] فرو بندند و پاكدامنى ورزند و زيورهاى خود را آشكار نگردانند مگر آنچه كه طبعا از آن پيداست و بايد روسرى خود را بر سينه خويش [فرو] اندازند و زيورهايشان را جز براى شوهرانشان يا پدرانشان يا پدران شوهرانشان يا پسرانشان يا پسران شوهرانشان يا برادرانشان يا پسران برادرانشان يا پسران خواهرانشان يا زنان [همكيش] خود يا كنيزانشان يا خدمتكاران مرد كه [از زن] بى‏نيازند يا كودكانى كه بر عورتهاى زنان وقوف حاصل نكرده‏اند آشكار نكنند و پاهاى خود را [به گونه‏اى به زمين] نكوبند تا آنچه از زينتشان نهفته مى‏دارند معلوم گردد اى مؤمنان همگى [از مرد و زن] به درگاه خدا توبه كنيد اميد كه رستگار شويد.

وی گفت: براساس این آیه شریفه، قرآن مسئله حجاب را یکی از واجبات مسلم در اسلام بیان کرده است که هیچ‌گونه شبهه‌ای در آن نیست.

رئیس انجمن اصول فقه حوزه با بیان این که برای مقابله با بدحجابی ابتدا باید انگیزه‌های بدحجابی را دسته بندی کنیم گفت: ممکن است برخی بدحجابی‌ها ناشی از بی دینی و عدم توجه به مذهب باشد و ممکن است برخی ناشی از حالات روانی ایجاد شده در جامعه و در واقع بدحجابی ناشی از روان پریشی باشد.

وی با اشاره به عوامل دیگر بدحجابی در جامعه گفت: گاهی بدحجابی‌ها ناشی از مسئله سیاسی است و عده‌ای که می خواهند دین را تخریب کنند و با ترویج بدحجابی به دین و مذهب ما ضربه بزنند.

حجت الاسلام و المسلمین محمدی گفت: اگر دلیل بدحجابی را بدانیم درمی‌یابیم که مبارزه با بدحجابی به یک شکل و روش نیست و باید با هر نوع بدحجابی به شکل خودش برخورد کرد.

وی با اشاره به راه‌های جلوگیری از بدحجابی در جامعه  افزود: قبل از هر چیزی احتیاج به یک فرهنگ مناسب در مورد حجاب داریم که سازمان‌های فرهنگی و رسانه‌های جمعی می‌توانند نقش مهمی در این فرهنگ سازی داشته باشند.

رئیس انجمن اصول فقه حوزه با بیان اینکه تشریح فوائد حجاب و فوائد فردی و اجتماعی و خانوادگی حجاب می‌تواند در فرهنگ سازی آن مؤثر باشد بیان داشت : باید آثار بسیار مخرب بدحجابی در خانواده و اجتماع به شکل علمی و نه به شکل شعاری و تهاجمی در جامعه بیان شود.

وی گفت: اطلاع‌رسانی دقیق جوانب و احکام حجاب هم از نظر شرعی و هم عقلی تأثیر بسیاری در جامعه دارد و می‌تواند بسیار مؤثر باشد.

حجت الاسلام و المسلمین محمدی با اشاره به اینکه ایجاد قوانین مناسب برای جلوگیری از بدحجابی در مراکز دولتی بسیار مؤثر است افزود: اگر دولت برنامه‌ای ایجاد کند که به وسیله آن از بدحجابی در مراکز دولتی جلوگیری شود تأثیر مهمی در ایجاد فرهنگ حجاب در جامعه دارد.

وی با بیان اینکه ایجاد الگوی حجاب و عفاف اهمیت فراوانی دارد گفت: نهادهای مردمی و رسانه‌ها می‌توانند نقش بسیار مهمی در الگوسازی در جامعه داشته باشند.

رئیس انجمن اصول فقه حوزه با اشاره به اینکه ازدواج آسان می‌تواند یکی از راهکارهای مهم در از بین بردن بدحجابی باشد  یادآور شد: باید توقعات را پایین آورد و ازدواج را برای جوانان سخت نکرد  و کاری کرد که جوانان به راحتی ازدواج کنند تا بتوان از بدحجابی‌های ناشی از آن جلوگیری کرد.

عضو هیئت رئیسه مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: یک برنامه‌ریزی دقیق و علمی و با رویکرد ایجاد فضای مثبت در دانشگاه‌ها، خوابگاه‌ها و مدارس دخترانه می‌تواند در از بین بدحجابی مؤثر باشد و دانشجویان و دانش آموزان باید احساس کنند که حجاب یک محدودیت نیست بلکه یک نعمت است و یک فرصت است برای تکامل انسان است.

حجت الاسلام و المسلمین محمدی با بیان اینکه باید یک نظارت همه جانبه دولتی و مردمی نیز بر مسئله حجاب در جامعه حاکم باشد افزود: پس از ایجاد فرهنگ و الگوی حجاب در جامعه البته نظارت و کنترل نیز نیاز است که در مرحله نهایی یک برخورد جدی با بدحجابی صورت گیرد.

وی گفت: عامل برخی از بدحجابی‌ها، انگیزه تهاجم به دین و مذهب است و با این بدحجابی باید جدی مقابله کرد و در برابر آن نباید کوتاه آمد.

رئیس انجمن اصول فقه حوزه گفت: در کنار برخورد جدی با بدحجابی، ایجاد قوانین مناسب، فرهنگ سازی حجاب، تشریح فواید حجاب و آثار منفی بدحجابی و ... در فرهنگ سازی برای رفع بدحجابی در جامعه بسیار مؤثر است.

انتهای پیام/313/30

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha